Fra innsiden

Det Nye kåret til årets magasin

onsdag 13 juli, 2016 @ 08.54
0
Det Nye

Redaktør Karine Thyness // Bilde lånt fra Klikk.no

I mai i år delte kulturminister Linda Hofstad Helleland på vegne av Mediebedriftenes Landsforening ut prisen Årets Magasin til Redaktør Karine Thyness og magasinet Det Nye. Vi tok en prat med Thyness om seieren!

Hva følte du da dere vant?
- På videoen fra prisutdelingen hører du en dame i salen som hyler «jeg døøøøør!» når begrunnelsen for årets magasin leses opp. Den damen var meg! For i det øyeblikket skjønte jeg at vi hadde vunnet. Jeg gikk inn i en fullstendig lykkerus, og vi nyter fortsatt den gode følelsen her i redaksjonen!

Hadde du forventet å vinne prisen?
- Nei. Vi i redaksjonen visste at vi hadde gjort veldig mye bra i året som gikk. Vi hadde levert mange sterke og viktige saker for unge kvinner og ikke minst startet opp #sjekkdeg-kampanjen med Kreftforeningen, som fikk mange tusen kvinner til å sjekke seg for celleforandringer. Men for oss på innsiden kan det være vanskelig å vite hvor synlig det vi gjør er for dem på utsiden. Vi hadde fått veldig mange tilbakemeldinger fra leserne våre, og prisen viser jo at vi også blir sett og anerkjent av bransjen selv. Det er utrolig stas.

Hva inspirerte til en slik kampanje der dere mobiliserte over 6.500 jenter til å sjekke seg for livmorhalskreft i fjor?
- Vi hadde et genuint engasjement for saken i redaksjonen, og det var et tema det ble skrevet veldig lite om. Vi når ut til veldig mange jenter og tenkte at her kan vi gjøre en forskjell. Vi slo oss sammen med Kreftforeningen og journalist Thea Steen, og det ble til et samarbeid som fikk veldig stor slagkraft.

Hva gjør Det Nye unikt?
- Det Nye er et inspirerende og superlekkert motemagasin, samtidig som vi har reportasjestoffet som setter agenda og virkelig berører unge kvinner.

Hva er det beste med å være redaktør for magasinet?
- Det er utrolig gøy å jobbe med en dedikert gjeng som virkelig brenner for å lage det råeste innholdet for våre lesere, og det er veldig inspirerende og skjerpende å jobbe med en målgruppe som gir oss så mye umiddelbare tilbakemeldinger på hva vi er gode på og hva vi kan bli bedre på. Vi står «fremme i skoen» for hele tiden å kunne levere det beste.

Hva står på planen fremover for Det Nye?
- Nå har vi akkurat redesignet magasinet. Vi synes det tydeliggjør det unge og rå ved dagens Det Nye, i tillegg til at det løfter frem innholdet vårt enda bedre. Vi har flere spennende samarbeid vi jobber med fremover, og til høsten kommer #sjekkdeg del 2. Det gleder vi oss til.

Lik innlegget på Facebook

Skriv en kommentar

Navn: * E-post: URL:
Kommentar*

910034B8-F8F2-43F4-A6E0-26CEF68376D3